پرینتر سه بعدی, مقالات و آموزش ها

تاريخچه چاپگر زیستی

تاريخچه چاپگر زیستی

تاريخچه چاپگر زیستی

چاپگر زیستی سه بعدی یا بیوپرینت (انگلیسی: 3D bioprinting) فناوری رو به‌ تکاملی در حوزهٔ مهندسی بافت است که به معرفی آن می پردازیم. در این سیستم با به کارگیری جوهرهای زیستی (انگلیسی: Bio-ink) که از سلول‌های بنیادی گرفته شده اند، به ساختن سریع و دقیق ساختارهای زیستی سه‌بعدی مانند پوست، بافت و یا ارگانها می‌پردازند. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که صحبت از پیوند عضو و یا بیماری‌های خطرناک در میان است و هیچ اهداکننده‌ای وجود ندارد. در این صورت این ارگان‌های چاپ شده می‌توانند زندگی بیماران را نجات دهند. همچنین از این چاپگر برای مطالعه‌ی بیماری‌ها نیز می‌توان استفاده کرد.

چاپ‌زیستی چیست؟

چاپگرهای زیستی ، همانطور که یک چاپگر سه بعدی در حوزه مواد پلاستیکی و فلزی انجام می دهد ، لایه به لایه بافت تولید می کند ، و یک سر چاپی از همه جهات حرکت می کند تا سلول ها را در مکان مورد نیاز قرار دهد. یکی از اولین چاپگرهای زیستی توسط Makoto Nakamura ساخته شد. وی متوجه شد كه چاپگرهای جوهر افشان استاندارد قطرات جوهر تولید می كنند كه تقریباً هم اندازه سلول های انسانی هستند. ماكوتو از فن آوری جوهر افشان برای ایجاد بیو پرینتر عملیاتی در سال 2008 استفاده كرد كه رگ خونی مصنوعی را چاپ می كند. وی از هیدروژل آلژینات با نازل چاپگر جوهر افشان تجاری مخلوط با بستر ساخته شده از محلول کلرید کلسیم استفاده کرد.

اگرچه از چاپ سه بعدی معمولی الگوبرداری شده است ، اما چاپ زیستی بسیار پیچیده تر است. بازآفرینی بافت ها و اندام ها نیز نیاز به بازسازی ساختارها و عملکردهای درون بافت دارد ، از جمله شبکه های سیگنالینگ ، فعل و انفعالات سلولی ، انواع مختلف سلول و فعالیت فیزیولوژیکی.

تاریخچه استفاده از چاپگر زيستي

از گذشته‌هاي دور دانشمندان و محققان به دنبال ايجاد اعضاي بدن انسان‌ها در محيط‌هاي آزمايشگاهي بوده‌اند. اما در انتهاي دهه‌ 90 ميلادي بود که با معرفي تکنولوژي پرينت بيولوژيک، پيشرفت‌هايي در اين زمينه حاصل شد. اين تکنولوژي نتيجه تلاش‌هاي محققين در انستيتوي “Wake Forest” بود. در نهایت با استفاده از آن موفق به پرينت سه بعدي بلوک‌هاي مصنوعي سلولي شدند. این علم آن‌ها را قادر به پرينت مثانه انسان مي‌کرد.

اما اين گروه هيچگاه موفق به توليد مثانه‌ انسان به صورت مصنوعي نشدند. با آغاز قرن بيستم، توماس ‌بليدر،  مهندس بيولوژي دانشگاه کلمسون، کار خود را براي بهينه‌‌سازي چاپگرهاي جوهرافشان به‌ منظور استفاده از جوهر بيولوژيک و ساخت اعضاي سه‌ بعدي آغاز کرد. در سال 2007 ميلادي نيز يکي از اولين کمپاني‌هاي فعال در زمينه‌ پرينت بيولوژيک با نام Organovo آغاز به‌کار کرد. در ابتداي کار، اين کمپاني شروع به توليد بافت‌هاي شُش انسان کرد که براي تست داروها و تحقيقات در آزمايشگاه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گرفت اما در نهايت در سال 2010 توانست نمونه کوچکي از بافت بدن انسان را با استفاده از چاپگر سه بعدي بسازد.

اولین چاپگر زیستی (bioprinter)

توماس بلاند از دانشگاه Clemson جوهرافشان چاپگر را طوری تغییر داد که سلول ها در آن قرار بگیرند و بتواند سلول ها را در سطح داربست توزیع نماید.موفقیت این فناوری در این است که سلول ها با کمک آن می توانند توزیع دقیق و آنی با موادی که داربست را برای نگهداری سلول ها در جایگاه، می سازند، داشته باشند.

سامو ماشین ارائه دهنده انواع پرینتر سه بعدی

شرکت سامو ماشین در تلاش است نمونه های صنعتی و خانگی انواع پرینتر و اسکنرهای سه بعدی و مواد مصرفی آنها را با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت در اختیار متقضیان و مصرف کنندگان ایرانی قرار دهد.

ارتباط با سامو ماشین
  • پست الکترونیکی سامو ماشین:samomachine2020@gmail.com
  • تلفن همراه: (سوالات متداول ,  مشاوره قبل از خرید وسوال های فنی درباره محصول)  : 09120992817
  • تلفن پیگیری سفارشات : 09120992817

سامو ماشین در اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *