پرینتر سه بعدی, مقالات و آموزش ها

بهترین فرمت برای پرینت سه بعدی

بهترین فرمت برای پرینت سه بعدی

بهترین فرمت برای پرینت سه بعدی

برای پرینت گرفتن از یک قطعه در قدم اول آن را در یک نرم افزار مناسب طراحی کنیم. پس باید دنبال بهترین فرمت برای پرینت سه بعدی باشیم. فرمت فایل (File Format)، نوع فایل (File Type) یا قالب فایل یک روش استاندارد جهت نشان دادن ساختار فایل از جمله باینری (Binary) یا اسکی (Ascii)  می باشد. نوع فایل مانند فایل تصویری، متنی، سه بعدی و…، نحوه قرارگیری و ساختار داده‌های فایل و نحوه رمزنگاری آن می باشد. با استفاده از فرمت یک فایل یا پرونده، سیستم‌عامل می‌تواند فایل را متناسب با نوع آن اجرا و پردازش کرده یا عملیات مختلفی بر روی آن اعمال کند. درواقع فرمت فایل را می‌توان شناسنامه یک فایل درنظر گرفت.

هر نوع فایلی دارای یک قالب یا فرمت است. فرمت یک فایل، از روش‌های مختلفی قابل شناسایی است. یکی از این روش‌ها که یک استاندارد رایج و در اکثر سیستم‌عامل‌ها قابل استفاده است، شناسایی فرمت فایل توسط پسوند فایل (File Extension) است. این فایل ها معمولا به وسیله یک برنامه طراحی ( Computer-aided Design)CAD به کمک کامپیوتر تولید می شوند.

 فرمتSTL به عنوان بهترین فرمت برای پرینت سه بعدی

مرسوم‌ترین فایل فرمت برای فایل‌های سه‌بعدی مرتبط با پرینتر سه‌بعدی فرمتSTL می‌باشد که برگرفته‌شده از یک فنّاوری اولیه پرینت سه‌بعدی به نام stereolithography است ، این فرمت حاوی تعداد زیادی مثلث  است که از در فضای سه‌بعدی تقسیم می‌شود.

  • فرمت STL در تمامی نرم افزار های کد از جمله  Autodesk Maya, Rhinoceros, Sketchup می تواند استفاده شود.
  • از محدودیت های فرمت فایل  STL میتوان به در نظر نگرفتن مشخصه هایی همچون سطح داخلی مدل، رنگ و طرح روی مدل که هر فایل کد معمولی آن را در خود دارد اشاره کرد .

فرمت VRML

پسوند VRML کلمه‌ای اختصاری برای Virtual Reality Modeling Language  است. این فرمت شباهت زیادی به فرمت HTML دارد. با این تفاوت که HTML برای طراحی یک صفحه دوبعدی و VRML برای ساخت صحنه‌های سه‌بعدی به نام Virtual World استفاده می‌شود. VRML به نحوی توسعه داده‌شده که به HTML وابسته نباشد، بااین‌حال در VRML نیز از همان پروتکل‌ها برای انتقال فایل از طریق اینترنت استفاده‌شده است، همچنین توانایی مشاهده این فایل‌ها در انواع مرورگرهای وب وجود دارد و عمدتاً با پسوندهای .wrz و .wrl شناخته می‌شوند .

 فرمت obj

نام کامل این فرمت Wave front OBJect می‌باشد. این فرمت فایل یکی از مهم‌ترین فرمت‌ها در حوزه اپلیکیشنهای گرافیک سه‌بعدی و پرینترهای سه‌بعدی محسوب می‌شود. همچنین این فرمت برای پرینترهای سه‌بعدی رنگی که به‌تازگی در کشورهای صنعتی به فروش می‌رسند، فرمت پیش‌فرض می‌باشد.  این فرمت در نرم‌افزارهای سه‌بعدی سازی و پلتفرم‌های غیر انیمیشنی حوزه گرافیک محبوبیت بالایی دارد. همچنین قادر است رنگ و بافت مدل سه‌بعدی را نیز پوشش دهد نماید.

این فرمت یک پسوند متن باز (open source) محسوب شده و به شدت برای اشتراک مدل سه بعدی در سطح اینترنت یا پلتفرمهای گرافیکی استفاده می شود. زیرا از قابلیت  Export و  import در اغلب نرم افزارهای cad به خوبی پشتیبانی می کند. همچنین در سالهای اخیر این فرمت به عنوان فایل پیش فرض پرینترهای سه بعدی رنگی و بهترین فرمت برای پرینت محبوبیت بالایی یافته است. (زیرا فرمت STL از رنگ ها و بافت پشتیبانی نمی کند).

سامو ماشین ارائه دهنده انواع پرینتر سه بعدی

شرکت سامو ماشین در تلاش است نمونه های صنعتی و خانگی انواع پرینتر و اسکنرهای سه بعدی و مواد مصرفی آنها را با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت در اختیار متقضیان و مصرف کنندگان ایرانی قرار دهد.

ارتباط با سامو ماشین
  • پست الکترونیکی سامو ماشین:samomachine2020@gmail.com
  • تلفن همراه: (سوالات متداول ,  مشاوره قبل از خرید وسوال های فنی درباره محصول)  : 09120992817
  • تلفن پیگیری سفارشات : 09120992817

سامو ماشین در اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *